
Дана стаття носить лише рекомендаційний характер і покликана, по своїй суті, в доступній формі допомогти майстрам виробничого навчання, викладачам правильно скласти ККЗ, чітко спланувати цей процес, розкрити призначення основних блоків ККЗ, продемонструвати можливі шаблони завдань.
Тези:
- Поняття ККЗ.
- Основні принципи складання ККЗ.
- Пакет ККЗ.
- Позиційне тлумачення білету ККЗ.
- Алгоритм роботи творчої групи над ККЗ.
- Зразки білетів ККЗ.
ПОНЯТТЯ ККЗ
Насамперед, необхідно розібратися в призначенні ККЗ, та в додаткових можливостях його використання в навчальному процесі.
Комплексне кваліфікаційне завдання (ККЗ) – завдання містить, відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики і програми професійної підготовки варіант виробничої ситуації з метою визначення спроможності випускника професійно-технічного навчального закладу самостійно виконувати завдання і обов’язки опанованої професії.
Згідно з типовою програмою атестаційної експертизи ПТНЗ п.п. 7.3 «Рівень навчальних досягнень учнів, слухачів з професійної підготовки» визначається (п.п. 7.3.1) «За результатами вивчення матеріалів звіту про проведений самоаналіз, проведення ККЗ з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки і порівняння показників їх виконання при проведенні атестаційної експертизи і самоаналізу, перевірки навчальної документації в акті, стисло викласти наступне: динаміку навчальних досягнень учнів, слухачів з професійної підготовки за три останні роки; порівняльний аналіз показників проміжного контролю з показниками виконання ККЗ при проведенні самоаналізу та результатами самоаналізу з ККЗ при проведенні атестаційної експертизи; та ін…»
Тобто, головна задача комплексно-кваліфікаційних завдань забезпечити об’єктивну оцінку знань учнів під час атестаційної компанії навчального закладу. Виходячи з даних формулювань маємо те, що один раз склавши ККЗ, ми забуваємо про нього на п’ять, а то і десять років (в залежності від атестаційного терміну НЗ)… Але ж, дана позиція є абсолютно неприйнятною, нелогічною і не відповідає жодним економічним задачам по продуктивності використання робочого часу педагогічним працівником.
Разом з тим, ККЗ є цінним джерелом об’єктивного контролю для учнів, що займаються самоосвітою та бажають отримати більш якісні, ґрунтовні знання.
Задля забезпечення якості знань учнів та об’єктивної їх оцінки, рекомендується складені та затверджені комплексні-кваліфікаційні завдання використовувати в навчальному процесі повсякчас. Наприклад, завдання професійно-практичної підготовки можливо використовувати під час виробничої практики, а саме під час проведення кваліфікаційних пробних робіт, що дозволить майстру в/н зекономити прірву часу при складанні завдань для пробних робіт. Завдання професійно-теоретичної підготовки можна використовувати під час поетапної атестації учнів. Окремі елементи ККЗ можна використовувати майстром в/н, викладачем, адміністрацією НЗ в педагогічній діяльності (контрольні роботи, зрізи знань, перевірочні роботи, директорські к/р).
Але не можна зупинятися на досягнутому. Після детального опрацювання даного конкретного пакету ККЗ, можна обмінятися ним з іншим навчальним закладом, та опрацьовувати його. При цьому, виключається суб’єктивізм в оцінюванні знань учнів.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СКЛАДАННЯ ККЗ.
Перш за все, необхідно чітко зрозуміти, що ККЗ – це творча робота педагогічного працівника, творчої групи. Тому, фактично, жодних обмежень в складанні ККЗ немає, необхідно лише, щоб виконувалися основні, я їх називаю, принципи складання ККЗ. Їх лише чотири, але одночасне виконання кожного є необхідною умовою якісного ККЗ, а саме:
- принцип доступності;
- принцип часу;
- принцип складності (валідності);
- принцип об’ємності.

Принцип доступності. Даний принцип передбачає складання ККЗ в максимально доступній для розуміння учнями формі. Завдання повинні бути чітко сформовані, не допускати двозначності в трактуванні, в максимально поширені формі. Завдання повинні наштовхувати, навіть, не побоюсь цього слова, підказувати учню логіку відповіді, алгоритм його дій.
У виконанні даного принципу зацікавлені, в першу чергу, педагогічні працівники, тому, що від того наскільки будуть завдання чітко визначені, залежатиме і правильність відповідей їх учнів.
Принцип часу. Зазначений в комплексно-кваліфікаційних завданнях термін виконання, повинен відповідати змісту та навантаженню сформованого завдання. Кожне ККЗ має відповідати нормам часу. Якщо в ККЗ з розділу професійно-теоретична підготовка передбачено часу на виконання його 4 години, то об’єм завдання має відповідати саме 4 годинам, а для професійно-практичної підготовки – 6 годин. Дотримання даного принципу для ряду професій (оператор комп’ютерного набору, секретар керівника, монтажник гіпсокартонних конструкцій, та інші «нові» професії) є складним, тому що, немає розроблених державних норм часу на виконання тієї, чи іншої технологічної операції. Виходом із проблеми може бути розробка власних виробничих норм, на основі роботи створеної групи з нормування часу. Обов’язковим є складання акту, що затверджується засіданням методичної комісії, та врахування перевідних коефіцієнтів в залежності від розряду та періоду навчання учня.
Принцип складності, валідності. Комплексно-кваліфікаційні завдання складаються на кожен розряд кожної професії. Тому зміст завдання повинен відповідати саме тому розряду, для учнів якого він був складений. Тобто, якщо ККЗ складені для муляра 4-го розряду, то і вміст завдання, його складність, (принаймі хоча б декілька його елементів) мають відповідати саме 4-му розряду. Валідність в цьому принципі забезпечується за допомогою чіткої відповідності завдань до кваліфікаційної характеристики державного стандарту. Необхідно також звернути увагу на відсутність смислових та змістових помилок в ККЗ.
Принцип об’ємності. Найважливіший і найскладніший принцип серед всіх названих, досягнення якого, вимагає від педагогічного працівника високої кваліфікації. Суть його полягає в тому, щоб забезпечити в комплексно-кваліфікаційному завданні охоплення 75% змісту кваліфікаційної характеристики, навчальних програм предметів професійно-теоретичної, загальнотехнічної та професійно-практичної підготовки з професії. Кількість ККЗ має бути в межах 25-30 штук по 3 варіанти у кожному.
ПАКЕТ ККЗ
Пакет ККЗ має містити такі сторінки:
- Титульний лист; (рис. 3)
- Зміст пакету;
- Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника (див. ДСПТО)
Професійно-теоретична підготовка:
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з професійно-теоретичної підготовки за 12-ти бальною шкалою; (*)
- Список літератури, використаної при складанні завдань для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки;
- Матеріально-технічне забезпечення для виконання завдань комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки; (**)
- Завдання для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки;
Професійно-практична підготовка:
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з професійно-практичної підготовки за 12-ти бальною шкалою; (***)
- Список літератури, використаної при складанні завдань для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-практичної підготовки;
- Перелік устаткування, обчислювальної техніки, приладів, інструментів, пристроїв і матеріалів, необхідних для виконання комплексних кваліфікаційних завдань з професійно-практичної підготовки; (****)
- Завдання для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-практичної підготовки;
- Рецензії на комплексні кваліфікаційні завдання від двох споріднених навчальних закладів.
- Рецензія на комплексні кваліфікаційні завдання від Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Полтавській області.
* - Розділ в стандарті «Критерії кваліфікаційної атестації випускників» ЗНАЄ!
** - Необхідно вказувати саме те матеріально-технічне забезпечення, що необхідне для білетів ККЗ професійно-теоретичної підготовки. (стенди, макети та ін…)
*** - Розділ в стандарті «Критерії кваліфікаційної атестації випускників» ВМІЄ!
**** - Необхідно вказувати саме те матеріально-технічне забезпечення, що необхідне для білетів ККЗ професійно-практичної підготовки. (інструменти, матеріали та ін…)
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
_______________________________________________________________
назва ПТНЗ
«ПОГОДЖЕНО» «ЗАТВЕРДЖЕНО»
________________ Директор Департаменту
замовник кадрів освіти і науки
_________ПІБ директора _________В.І. Мирошниченко
М.П. М.П.
КОМПЛЕКСНІ КВАЛІФІКАЦІЙНІ ЗАВДАННЯ
Професія:___________ _____________________
код назва
Кваліфікація:_______________
розряд
Розглянуто на засіданні
методичної комісії ___________________
назва протокол №_____ від __________
Голова методичної комісії:
_______________ПІБ
|
Рис. 3 Приклад оформлення титульного аркуша ККЗ
ПОЗИЦІЙНЕ ТЛУМАЧЕННЯ БІЛЕТУ ККЗ.
Структура комплексних кваліфікаційних завдань відіграє значну роль в успішному його складанні учнями професійно-технічних навчальних закладів. Тому необхідно звернути увагу на порядок та логіку завдань, наявність чітко структурованої таблиці, мотиваційного початку.
- ЗАГОЛОВОК
Заголовок ККЗ має чіткі елементи:
- Напрямок підготовки (призначення завдання) «Професійно-практична підготовка», «Професійно-теоретична підготовка».
- Номер комплексного кваліфікаційного завдання.
- Назва та код професії.
- Кваліфікація.
- ВСТУПНА ЧАСТИНА
Складання ККЗ, як і будь-якої контрольної/самостійної роботи, супроводжується стресом для кожного свідомого учня. Тому для успішного психологічного налаштування учня на роботу, необхідно першими декількома реченнями змоделювати виробничу ситуацію або проблему, на виконання якої і будуть направлені всі зусилля в даному комплексно-кваліфікаційному завданні. Так, обов’язкове є наголошення на розряді роботи, професії. Зокрема в цій частині можуть бути використані такі словосполучення:
- «Ви працюєте маляром 3-го розряду на підприємстві …»
- «Вам пропонується виконати наступні завдання згідно Вашого варіанту…»
- «Вам пропонується виконати роботи по виготовленню спідниці згідно Вашого варіанту…»
Тобто вступна частина ККЗ може містити як загальні мотиваційні фрази, так і конкретне завдання, яке в наступних підзапитаннях лише розширюється.
- ВАРІАТИВНА ЧАСТИНА
Зазвичай ця частина виконана у вигляді таблиці, оскільки це найзручніша форма для чіткого представлення завдань по варіантах. При цьому таблиця може бути побудована у вигляді цілісної структури, (при цьому кожен її стовпчик відповідає номеру завдання з блоку №4 «Завдання» (див. рис.1)), так і розбита на частини (кожен варіативний стовпчик таблиці знаходиться безпосередньо після його завдання (див. рис.2)).
- ЗАВДАННЯ
Завдання формулюються чітко, з виконанням всіх вищезазначених принципів. Завдання також можуть мати і підзавдання, які його уточнюють.
- ЧАС ВИКОНАННЯ
Професійно-теоретична підготовка – 4 години
Професійно-практична підготовка – 6 годин
АЛГОРИТМ РОБОТИ ТВОРЧОЇ ГРУПИ НАД ККЗ.
Наказом директора професійно-технічного навчального закладу призначається склад творчої (робочої) групи з кожної професії, терміни розробки завдань, погодження та затвердження пакетів ККЗ. * До складу творчої групи включають досвідчених викладачів, майстрів виробничого навчання.
|
1 – ше засідання творчої групи
- Вивчення відповідних нормативних документів;
- Вивчення методичних рекомендацій;
- Роз’яснювальна лекція методиста навч. закладу;
- Перегляд зразків виконаних завдань;
- Вивчення державного стандарту професії;
- Розподіл переліку завдань між педагогічними працівниками.
|
2 – ге засідання творчої групи
- Підготовка пакету питань (учасниками творчої групи) з кожного предмету, що відповідають 75% змісту кваліфікаційної характеристики, навчальних програм предметів професійно-теоретичної, загальнотехнічної та професійно-практичної підготовки з професії.
- Вибір шаблону складання ККЗ.
|
3 – тє засідання творчої групи
- Компонування комплексних кваліфікаційних завдань;
- Розробка критеріїв оцінювання;
- Підготовка переліку літератури;
- Розробка матеріально-технічного забезпечення;
- Підготовка переліку устаткувань, обчислювальної техніки, приладів, інструментів, пристроїв і матеріалів…
|
Розгляд розроблених ККЗ на засіданні профільної методичної комісії навчального закладу та їх апробація.
|
Рецензування ККЗ у двох споріднених навчальних закладах та у Навчально-методичному центрі ПТО у Полтавській області
|
ККЗ погоджуються з організацією (замовників кадрів) та затверджуються директором Департаменту освіти і науки у Полт.обл
|
Обов’язкове подання пакету ККЗ до НМЦ ПТО у Полтавській області на паперових та електронних носіях.
ЗРАЗКИ ВИКОНАННЯ ККЗ
Професійно-практична підготовка
Комплексне кваліфікаційне завдання №___
з професії: 7433 “Кравець”
Ви працюєте в ательє «Блискавка» кравцем третього розряду і вам пропонується виконати операції по виготовленню спідниці згідно Вашого варіанту.
Назва операції
|
І варіант
|
ІІ варіант
|
ІІІ варіант
|
Обробка застібки тасьмою “блискавка”
|
Потаємною
“блискавкою”
|
Звичайною “блискавкою”
у середньому шві заднього полотнища
|
Звичайною “блискавкою”
у середньому шві переднього полотнища
|
Обробка верхнього зрізу спідниці
|
Пришивним поясом
|
Обшивкою
|
Пришивним поясом (внутрішній зріз пояса обметується і закріплюється машинною строчкою)
|
Обробка низу спідниці
|
Швом у підгин
з відкритим зрізом
|
Швом у підгин
з закритим зрізом
|
Швом у підгин
з обметаним зрізом
|
- Виконайте перевірку справності обладнання.
- Виконайте попередню обробку деталей.
- Виконайте операції відповідно до технологічних вимог та техніки безпеки.
- Виконайте перевірку якості виконаних робіт.
Термін виконання завдання – 6 годин.
|
Професійно-теоретична підготовка
Комплексне кваліфікаційне завдання №___
з професія: 7433 “Кравець”
Ви працюєте кравцем третього розряду.
Вам пропонується описати виготовлення швейного виробу згідно Вашого варіанту (модель додається):
№
п/п
|
Назва показника
|
Номер варіанту
|
І
|
ІІ
|
ІІІ
|
1
|
Деталь
|
Побудова комір-стійки
|
Побудова одношовного рукава
|
Побудова пілочки прямого силуету
|
2
|
Вузол обробки
|
Настрочна планка
|
Комір з відрізною стійкою
|
Кокетка жакету
|
- опишіть зовнішній вигляд та виберіть із запропонованих зразків основний матеріал для вашої моделі;
- складіть специфікацію деталей, побудуйте креслення деталі згідно з варіантом (таблиця мірок додається);
- складіть технологічну послідовність обробки вузла згідно з варіантом, вкажіть технічні умови виконання операцій;
- виберіть метод обробки, обґрунтуйте його ефективність;
- вкажіть правила усунення обриву нижньої нитки на машині ланцюгового стібка та правила охорони праці при змащуванні швейної машини.
Термін виконання завдання – 4 години.
|
Професійно-практична підготовка
Комплексне кваліфікаційне завдання №___
з професії: 7133 “Штукатур”
Ви працюєте штукатуром 3 розряду на будівництві, і вам пропонується виконати роботи згідно Вашого варіанта:
Варіант
|
Назва
виду робіт
|
Розміри
|
Вид штукатурки
|
Матеріал
|
І
|
цегляна стіна у приміщенні
|
довжина стіни – 6 м; висота стіни – 2,7 м
|
декоративна
|
полімер, цементний розчин
|
ІІ
|
зовнішня цегляна стіна
|
висота стіни – 6 м; довжина – 40 м
|
поліпшена
|
сучасна штукатурна суміш
|
ІІІ
|
стіна бетонна
|
висота стіни –
2,8 м; довжина стіни – 5 м
|
проста
|
вапняно-гіпсовий розчин
|
- У відповідності до типу робіт, підберіть необхідний інструмент.
- Виконайте попередню підготовку поверхні та матеріалів для нанесення.
- Виконайте нанесення штукатурки у відповідності з технологічними вимогами та технічкою безпеки.
- Перевірте якість виконаних робіт.
Термін виконання завдання – 6 годин.
|
Професійно-теоретична підготовка
Комплексне кваліфікаційне завдання №___
з професії: 7133 “Штукатур”
Ви працюєте штукатуром 3-го розряду на підприємстві «Полтаважитлобуд»
Вам пропонується описати виконання завдання згідно Вашого варіанту:
Варіант
|
Оброблюваль-на поверхня
|
Розміри
|
Вид штукатурки
|
Матеріал
|
І
|
цегляна стіна у приміщенні
|
довжина стіни – 6 м; висота стіни – 2,7 м
|
декоративна
|
полімер, цементний розчин
|
ІІ
|
зовнішня цегляна стіна
|
висота стіни – 6 м; довжина – 40 м
|
поліпшена
|
сучасна штукатурна суміш
|
ІІІ
|
стіна бетонна
|
висота стіни –2,8 м; довжина стіни – 5 м
|
проста
|
вапняно-гіпсовий розчин
|
- описати технологічну послідовність та методи контролю запропонованих видів робіт;
- підібрати технологічно і економічно обґрунтувати необхідне обладнання, інструмент, матеріали;
- виконати відповідні розрахунки витрат матеріалів;
- вказати заходи безпеки праці та екологічного захисту при виконанні даних робіт.
Термін виконання завдання – 4 години.
|
|