Особистий сайт
Бобиря Олексія Анатолійовича

Особистий сайт
Бобиря Олексія Анатолійовича

Alternative content

Моє меню
Методичне меню
Наше опитування
Кем Вы себя видите по-жизни?
Всего ответов: 13
Категорії розділу
Організаційні заходи [1]
Методичні матеріали [4]
Цікаво знати [0]
Різне [0]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту

Головна » Статті » Методичні матеріали

Алгоритмічно-позиційний підхід до складання комплексних кваліфікаційних завдань

Дана стаття носить лише рекомендаційний характер і покликана, по своїй суті, в доступній формі допомогти майстрам виробничого навчання, викладачам правильно скласти ККЗ, чітко спланувати цей процес, розкрити призначення основних блоків ККЗ, продемонструвати можливі шаблони завдань.

Тези:

  • Поняття ККЗ.
  • Основні принципи складання ККЗ.
  • Пакет ККЗ.
  • Позиційне тлумачення білету ККЗ.
  • Алгоритм роботи творчої групи над ККЗ.
  • Зразки білетів ККЗ.

ПОНЯТТЯ ККЗ

Насамперед, необхідно розібратися в призначенні ККЗ, та в додаткових можливостях його використання в навчальному процесі.

Комплексне кваліфікаційне завдання (ККЗ)завдання містить, відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики і програми професійної підготовки варіант виробничої ситуації з метою визначення спроможності випускника професійно-технічного навчального закладу самостійно виконувати завдання і обов’язки опанованої професії.

 

Згідно з типовою програмою атестаційної експертизи ПТНЗ п.п. 7.3 «Рівень навчальних досягнень учнів, слухачів з професійної підготовки»  визначається (п.п. 7.3.1) «За результатами вивчення матеріалів звіту про проведений самоаналіз, проведення ККЗ з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки і порівняння показників їх виконання при проведенні атестаційної експертизи і самоаналізу, перевірки навчальної документації в акті, стисло викласти наступне: динаміку навчальних досягнень учнів, слухачів з професійної підготовки за три останні роки; порівняльний аналіз показників проміжного контролю з показниками виконання ККЗ при проведенні самоаналізу та результатами самоаналізу з ККЗ при проведенні атестаційної експертизи; та ін…»

Тобто, головна задача комплексно-кваліфікаційних завдань забезпечити об’єктивну оцінку знань учнів під час атестаційної компанії навчального закладу. Виходячи з даних формулювань маємо те, що один раз склавши ККЗ, ми забуваємо про нього на п’ять, а то і десять років (в залежності від атестаційного терміну НЗ)… Але ж, дана позиція є абсолютно неприйнятною, нелогічною і не відповідає жодним економічним задачам по продуктивності використання робочого часу педагогічним працівником.

Разом з тим, ККЗ є цінним джерелом об’єктивного контролю для учнів, що займаються самоосвітою та бажають отримати більш якісні, ґрунтовні знання.

Задля забезпечення якості знань учнів та об’єктивної їх оцінки, рекомендується складені та затверджені комплексні-кваліфікаційні завдання використовувати в навчальному процесі повсякчас. Наприклад, завдання професійно-практичної підготовки можливо використовувати під час виробничої практики, а саме під час проведення кваліфікаційних пробних робіт, що дозволить майстру в/н зекономити прірву часу при складанні завдань для пробних робіт. Завдання професійно-теоретичної підготовки можна використовувати під час поетапної атестації учнів. Окремі елементи ККЗ можна використовувати майстром в/н, викладачем, адміністрацією НЗ в педагогічній діяльності (контрольні роботи, зрізи знань, перевірочні роботи, директорські к/р).

Але не можна зупинятися на досягнутому. Після детального опрацювання даного конкретного пакету ККЗ, можна обмінятися ним з іншим навчальним закладом, та опрацьовувати його. При цьому, виключається суб’єктивізм в оцінюванні знань учнів.

 

ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СКЛАДАННЯ ККЗ.

Перш за все, необхідно чітко зрозуміти, що ККЗ – це творча робота педагогічного працівника, творчої групи. Тому, фактично, жодних обмежень в складанні ККЗ немає, необхідно лише, щоб виконувалися основні, я їх називаю, принципи складання ККЗ. Їх лише чотири, але одночасне виконання кожного є необхідною умовою якісного ККЗ, а саме:

  • принцип доступності;
  • принцип часу;
  • принцип складності (валідності);
  • принцип об’ємності.

Принцип доступності. Даний принцип передбачає складання ККЗ в максимально доступній для розуміння учнями формі. Завдання повинні бути чітко сформовані, не допускати двозначності в трактуванні, в максимально поширені формі. Завдання повинні наштовхувати, навіть, не побоюсь цього слова, підказувати учню логіку відповіді, алгоритм його дій.

У виконанні даного принципу зацікавлені, в першу чергу, педагогічні працівники, тому, що від того наскільки будуть завдання чітко визначені, залежатиме і правильність відповідей їх учнів.

Принцип часу. Зазначений в комплексно-кваліфікаційних завданнях термін виконання, повинен відповідати змісту та навантаженню сформованого завдання. Кожне ККЗ має відповідати нормам часу. Якщо в ККЗ з розділу професійно-теоретична підготовка передбачено часу на виконання його 4 години, то об’єм завдання має відповідати саме 4 годинам, а для професійно-практичної підготовки – 6 годин. Дотримання даного принципу для ряду професій (оператор комп’ютерного набору, секретар керівника, монтажник гіпсокартонних конструкцій, та інші «нові» професії) є складним, тому що, немає розроблених державних норм часу на виконання тієї, чи іншої технологічної операції. Виходом із проблеми може бути розробка власних виробничих норм, на основі роботи створеної групи з нормування часу. Обов’язковим є складання акту, що затверджується засіданням методичної комісії, та врахування перевідних коефіцієнтів в залежності від розряду та періоду навчання учня.

Принцип складності, валідності. Комплексно-кваліфікаційні завдання складаються на кожен розряд кожної професії. Тому зміст завдання повинен відповідати саме тому розряду, для учнів якого він був складений. Тобто, якщо ККЗ складені для муляра 4-го розряду, то і вміст завдання, його складність, (принаймі хоча б декілька його елементів) мають відповідати саме 4-му розряду. Валідність в цьому принципі забезпечується за допомогою чіткої відповідності завдань до кваліфікаційної характеристики державного стандарту. Необхідно також звернути увагу на відсутність смислових та змістових помилок в ККЗ.

Принцип об’ємності. Найважливіший і найскладніший принцип серед всіх названих, досягнення якого, вимагає від педагогічного працівника високої кваліфікації. Суть його полягає в тому, щоб забезпечити в комплексно-кваліфікаційному завданні охоплення 75% змісту кваліфікаційної характеристики, навчальних програм предметів професійно-теоретичної, загальнотехнічної та професійно-практичної підготовки з професії. Кількість ККЗ має бути в межах 25-30 штук по 3 варіанти у кожному.

ПАКЕТ ККЗ

Пакет ККЗ  має містити такі сторінки:

  • Титульний лист;  (рис. 3)
  • Зміст пакету;
  • Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника (див. ДСПТО)

Професійно-теоретична підготовка:

  • Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з професійно-теоретичної підготовки за 12-ти бальною шкалою; (*)
  • Список літератури, використаної при складанні завдань для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки;
  • Матеріально-технічне забезпечення для виконання завдань комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки; (**)
  • Завдання для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-теоретичної підготовки;

Професійно-практична підготовка:

  • Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з професійно-практичної підготовки за 12-ти бальною шкалою; (***)
  • Список літератури, використаної при складанні завдань для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-практичної підготовки;
  • Перелік устаткування, обчислювальної техніки, приладів, інструментів, пристроїв і матеріалів, необхідних для виконання комплексних кваліфікаційних завдань з професійно-практичної підготовки; (****)
  • Завдання для комплексної кваліфікаційної роботи з професійно-практичної підготовки;
  • Рецензії на комплексні кваліфікаційні завдання від двох споріднених навчальних закладів.
  • Рецензія на комплексні кваліфікаційні завдання від Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Полтавській області.

* - Розділ в стандарті «Критерії кваліфікаційної атестації випускників» ЗНАЄ!

** - Необхідно вказувати саме те матеріально-технічне забезпечення, що необхідне для білетів ККЗ професійно-теоретичної підготовки. (стенди, макети та ін…)

*** - Розділ в стандарті «Критерії кваліфікаційної атестації випускників» ВМІЄ!

**** - Необхідно вказувати саме те матеріально-технічне забезпечення, що необхідне для білетів ККЗ професійно-практичної підготовки. (інструменти, матеріали та ін…)

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

_______________________________________________________________

назва ПТНЗ

 

«ПОГОДЖЕНО»                                                                                   «ЗАТВЕРДЖЕНО»

________________                                                                              Директор Департаменту

замовник кадрів                                                                                    освіти і науки

_________ПІБ директора                                                    _________В.І. Мирошниченко

 

М.П.                                                                                                                     М.П.

 

 

 

КОМПЛЕКСНІ КВАЛІФІКАЦІЙНІ ЗАВДАННЯ

 

 

Професія:___________        _____________________

                      код                                   назва

 

Кваліфікація:_______________

                               розряд

 

Розглянуто на засіданні

методичної комісії ___________________

                                                 назва протокол №_____ від __________

Голова методичної комісії:

_______________ПІБ

Рис. 3 Приклад оформлення титульного аркуша ККЗ

 

ПОЗИЦІЙНЕ  ТЛУМАЧЕННЯ  БІЛЕТУ  ККЗ.

Структура комплексних кваліфікаційних завдань відіграє значну роль в успішному його складанні учнями професійно-технічних навчальних закладів. Тому необхідно звернути увагу на порядок та логіку завдань, наявність чітко структурованої таблиці, мотиваційного початку.

  1. ЗАГОЛОВОК

Заголовок ККЗ має чіткі елементи:

  • Напрямок підготовки (призначення завдання) «Професійно-практична підготовка», «Професійно-теоретична підготовка».
  • Номер комплексного кваліфікаційного завдання.
  • Назва та код професії.
  • Кваліфікація.
  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Складання ККЗ, як і будь-якої контрольної/самостійної роботи, супроводжується стресом для кожного свідомого учня. Тому для успішного психологічного налаштування учня на роботу, необхідно першими декількома реченнями змоделювати виробничу ситуацію або проблему, на виконання якої  і будуть направлені всі зусилля в даному комплексно-кваліфікаційному завданні. Так, обов’язкове є наголошення на розряді роботи, професії. Зокрема в цій частині можуть бути використані такі словосполучення:

  • «Ви працюєте маляром 3-го розряду на підприємстві …»
  • «Вам пропонується виконати наступні завдання згідно Вашого варіанту…»
  • «Вам пропонується виконати роботи по виготовленню спідниці згідно Вашого варіанту…»

Тобто вступна частина ККЗ може містити як загальні мотиваційні фрази, так і конкретне завдання, яке в наступних підзапитаннях лише розширюється.

 

  1. ВАРІАТИВНА ЧАСТИНА

 

Зазвичай ця частина виконана у вигляді таблиці, оскільки це найзручніша форма для чіткого представлення завдань по варіантах. При цьому таблиця може бути побудована у вигляді цілісної структури, (при цьому кожен її стовпчик відповідає номеру завдання з блоку №4 «Завдання» (див. рис.1)), так і розбита на частини (кожен варіативний стовпчик таблиці знаходиться безпосередньо після його завдання (див. рис.2)).

 

  1. ЗАВДАННЯ

Завдання формулюються чітко, з виконанням всіх вищезазначених принципів. Завдання також можуть мати і підзавдання, які його уточнюють.

 

  1. ЧАС ВИКОНАННЯ

Професійно-теоретична підготовка – 4 години

Професійно-практична підготовка – 6 годин

 

АЛГОРИТМ РОБОТИ ТВОРЧОЇ ГРУПИ НАД ККЗ.

 

Наказом директора професійно-технічного навчального закладу призначається склад творчої (робочої) групи з кожної професії, терміни розробки завдань, погодження та затвердження пакетів ККЗ. * До складу творчої групи включають досвідчених викладачів, майстрів виробничого навчання.

 

 

1 – ше засідання творчої групи

  • Вивчення відповідних нормативних документів;
  • Вивчення методичних  рекомендацій;
  • Роз’яснювальна лекція методиста навч. закладу;
  • Перегляд зразків виконаних завдань;
  • Вивчення державного стандарту професії;
  • Розподіл переліку завдань між педагогічними працівниками.

 

2 – ге засідання творчої групи

  • Підготовка пакету питань (учасниками творчої групи) з кожного предмету, що відповідають 75% змісту кваліфікаційної характеристики, навчальних програм предметів професійно-теоретичної, загальнотехнічної та професійно-практичної підготовки з професії.
  • Вибір шаблону складання ККЗ.

3 – тє засідання творчої групи

  • Компонування комплексних кваліфікаційних завдань;
  • Розробка критеріїв оцінювання;
  • Підготовка переліку літератури;
  • Розробка матеріально-технічного забезпечення;
  • Підготовка переліку устаткувань, обчислювальної техніки, приладів, інструментів, пристроїв і матеріалів…
 

Розгляд розроблених ККЗ на засіданні профільної методичної комісії навчального закладу та їх апробація.

 

Рецензування ККЗ у двох споріднених навчальних закладах та у Навчально-методичному центрі ПТО у Полтавській області

 

ККЗ погоджуються з організацією (замовників кадрів) та затверджуються директором Департаменту освіти і науки у Полт.обл

 

  Обов’язкове подання пакету ККЗ до НМЦ ПТО у Полтавській області на паперових та електронних носіях.

 

ЗРАЗКИ ВИКОНАННЯ ККЗ

Професійно-практична підготовка

Комплексне кваліфікаційне завдання №___

з професії: 7433 “Кравець”

 

Ви працюєте в ательє «Блискавка» кравцем третього розряду і вам пропонується виконати операції  по виготовленню спідниці згідно Вашого варіанту.

Назва операції

І варіант

ІІ варіант

ІІІ варіант

Обробка застібки тасьмою “блискавка”

Потаємною

“блискавкою”

Звичайною “блискавкою”

у середньому шві заднього полотнища

Звичайною “блискавкою”

у середньому шві переднього полотнища

Обробка верхнього зрізу спідниці

Пришивним поясом

Обшивкою

Пришивним поясом (внутрішній зріз пояса обметується і закріплюється машинною строчкою)

Обробка низу спідниці

Швом у підгин

з відкритим зрізом

Швом у підгин

з закритим зрізом

Швом у підгин

з обметаним зрізом

 

 

  1. Виконайте перевірку справності обладнання.
  2. Виконайте попередню обробку  деталей.
  3. Виконайте операції відповідно до технологічних вимог та техніки безпеки.
  4. Виконайте перевірку якості виконаних робіт.

Термін виконання завдання 6 годин.

 

 

 

Професійно-теоретична підготовка

Комплексне кваліфікаційне завдання №___

з професія: 7433 “Кравець”

 

Ви працюєте кравцем третього розряду.

Вам пропонується описати виготовлення швейного виробу згідно Вашого варіанту (модель додається):

 

п/п

Назва показника

Номер варіанту

І

ІІ

ІІІ

1

Деталь

Побудова комір-стійки

Побудова одношовного рукава

Побудова пілочки прямого силуету

2

Вузол обробки

Настрочна планка

Комір з відрізною стійкою

Кокетка жакету

 
  • опишіть зовнішній вигляд та виберіть із запропонованих зразків основний матеріал для вашої моделі;
  • складіть специфікацію деталей, побудуйте креслення деталі згідно з варіантом (таблиця мірок додається);
  • складіть технологічну послідовність обробки вузла згідно з варіантом, вкажіть технічні умови виконання операцій;
  • виберіть метод обробки, обґрунтуйте його ефективність;
  • вкажіть правила усунення обриву нижньої нитки на машині ланцюгового стібка та правила охорони праці при змащуванні швейної машини.

Термін виконання завдання 4 години.

 

Професійно-практична підготовка

Комплексне кваліфікаційне завдання №___

з професії: 7133 “Штукатур”

 

Ви працюєте штукатуром 3 розряду на будівництві, і вам пропонується виконати роботи згідно Вашого  варіанта:

Варіант

Назва

виду робіт

Розміри

Вид штукатурки

Матеріал

І

цегляна стіна у приміщенні

довжина стіни – 6 м; висота стіни – 2,7 м

декоративна

полімер, цементний розчин

ІІ

зовнішня цегляна стіна

висота стіни – 6 м; довжина – 40 м

поліпшена

сучасна штукатурна суміш

ІІІ

стіна бетонна

висота стіни –

2,8 м; довжина стіни – 5 м

проста

вапняно-гіпсовий розчин

 
  1. У відповідності до типу робіт, підберіть необхідний інструмент.
  2. Виконайте попередню підготовку поверхні та матеріалів для нанесення.
  3. Виконайте нанесення штукатурки у відповідності з технологічними вимогами та технічкою безпеки.
  4. Перевірте якість виконаних робіт.

 

Термін виконання завдання – 6 годин.

 

Професійно-теоретична підготовка

Комплексне кваліфікаційне завдання №___

з професії: 7133 “Штукатур”

 

Ви працюєте штукатуром 3-го розряду на підприємстві «Полтаважитлобуд»

Вам пропонується описати виконання завдання згідно Вашого варіанту:

 

Варіант

Оброблюваль-на поверхня

Розміри

Вид штукатурки

Матеріал

І

цегляна стіна у приміщенні

довжина стіни – 6 м; висота стіни – 2,7 м

декоративна

полімер, цементний розчин

ІІ

зовнішня цегляна стіна

висота стіни – 6 м; довжина – 40 м

поліпшена

сучасна штукатурна суміш

ІІІ

стіна бетонна

висота стіни –2,8 м; довжина стіни – 5 м

проста

вапняно-гіпсовий розчин

 
  • описати технологічну послідовність та методи контролю запропонованих видів робіт;
  • підібрати технологічно і економічно обґрунтувати необхідне обладнання, інструмент, матеріали;
  • виконати відповідні розрахунки витрат матеріалів;
  • вказати заходи безпеки праці та екологічного захисту при виконанні даних робіт.

Термін виконання завдання – 4 години.

 

Категорія: Методичні матеріали | Додав: Fiz1k (25.03.2014)
Переглядів: 9234 | Рейтинг: 3.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Флеш-блок с цитатами, музикою, відео, цікавими фактами...

Цікаво знати:
В середньому людина за своє життя споживає 50 тонн їжі та 50 000 літрів рідини.




























Афоризмы и цитаты

Из всех плодов наилучшее приносит хорошее воспитание.

К. Гельвеций

Тот, кто много говорит, тот говорит много глупостей.

П. Корнель
Форма входу
Погода
Пошук